Hyundai SmartSense: zo gebruik je het

De ontwikkeling van rijhulp- en veiligheidssystemen gaat ontzettend snel. Een auto doet steeds meer en kan steeds meer. Hoog tijd voor een opfrisser, want uit welke systemen bestaat Hyundai SmartSense tegenwoordig en wat doen en kunnen ze?

Het belangrijkste is dat Hyundai SmartSense is bedacht om jou en de inzittenden zoveel mogelijk te beschermen. De systemen zijn zo ontwikkeld dat ze ongelukken kunnen voorkomen of dat ze de kans op letsel bij een botsing zoveel mogelijk proberen beperken. Sommige systemen verhogen ook het comfort aan boord, zoals Cruise Control.

Cruise Control

Laten we ook maar met Cruise Control beginnen. Dit systeem is in te schakelen bij snelheden van meer dan 30 km/u. Het systeem is te activeren met een druk op de knop. Je bepaalt zelf de snelheid. Je zet de snelheid vast door op de knop SET- te drukken. Met de schakelaar kun je vervolgens nog de snelheid verhogen of verlagen. Dat gebeurt met stappen van 2 km/uur per keer. Cruise Control deactiveren is weer een kwestie van een druk op de knop. Druk op de O-knop op het stuurwiel en Cruise Control gaat in de pauzestand. Met de knop RES+ kun je de Cruise Control weer activeren en de eerder gekozen snelheid hervatten. Je kan het systeem ook volledig uitschakelen met een druk op de Cruise Control-knop. Op sommige modellen van Hyundai wordt Cruise Control ook gecombineerd met een limietfunctie. Daarmee kan je de maximum snelheid instellen die je wilt rijden. Stel bijvoorbeeld 50 km/u in als maximum snelheid voor de bebouwde kom, en je zal die snelheid nooit overschrijden, zelfs al duw je het gaspedaal wat dieper in. Handig, want dan hoef je niet constant te kijken of je te snel rijdt.

Smart Cruise Control

Er bestaat een nog slimmere variant van Cruise Control, logischerwijs Smart Cruise Control genoemd. Met behulp van frontradars houdt SCC met Stop & Go een constante snelheid en veilige afstand tot de voorligger aan โ€“ ook als deze snelheid vermindert. De volgafstand is met knoppen op het stuur zelf te regelen. Als het verkeer tot stilstand komt, remt het Stop & Go-systeem de auto automatisch af. Zodra het verkeer weer begint de rijden, voert het systeem het tempo op, indien mogelijk naar de ingestelde snelheid. Als de auto langer dan drie seconden stopt, moet je het systeem opnieuw activeren met de stuurwielknoppen of door subtiel op het stroompedaal te drukken. Het systeem is actief van 0 tot 180 km/uur. Je kan het natuurlijk ook uitschakelen, zodat de Smart Cruise Control een klassieke Cruise Control wordt.

Downhill Brake Control (DBC)

Downhill Brake Control (DBC) ondersteunt de bestuurder bij het naar beneden rijden van een heuvel of berg. De auto remt automatisch af tot minder dan 8 km/uur, zonder dat je het rempedaal hoeft te bedienen. Je kan je als bestuurder dus volledig concentreren op sturen. Het activeren van DBC kan met een knop in het cluster net voor de schakelpook. Het systeem werkt bij snelheden lager dan 40 km/uur. Het systeem gaat na de druk op de knop in de Standby-stand: als de auto minder dan 35 km/uur rijdt op een afdaling start automatisch de remmende werking.

Lane Keeping Assist

Lane Keeping Assist waarschuwt de bestuurder voor onveilige stuurmanoeuvres bij snelheden boven de 60 km/uur tot 180 km/uur. Er klinkt een waarschuwingsgeluid als de auto over witte, grijze of blauwe lijnen rijdt of over kattenogen. Lane Keeping Assist waarschuwt de bestuurder met een visuele en akoestische waarschuwing voordat er een corrigerende stuuringreep volgt om de auto weer in een veilige rijrichting te krijgen. Om LKA te activeren druk je op de knop in het knoppencluster links naast de stuurkolom. Sommige modellen hebben trouwens een actieve versie van het LKAS. In dat geval zal de wagen zichzelf corrigeren zodat je binnen de lijnen blijft. Dat is een belangrijke stap richting autonoom rijden.

Blind-Spot Collision Warning (BCW)

Radartechnologie wordt ook gebruikt voor de Blind-Spot Collision Warning. Dit systeem detecteert andere voertuigen in de dode hoek van het voertuig. Zodra er een auto opduikt in de dode hoek, activeert het systeem een waarschuwingslampje in de binnenspiegel. Als de bestuurder vervolgens de richtingaanwijzer activeert, klinkt er een waarschuwingsgeluid. Om BCW te activeren druk je op de knop in het knoppencluster links naast de stuurkolom.

Er zijn nog veel meer systemen, zoals Rear Cross Traffic Alert dat bij achteruitrijden waarschuwt voor kruisend verkeer achter de auto. De radar scant een gebied van 180 graden achter de auto. Het systeem geeft een visueel en akoestisch signaal als een voertuig wordt opgemerkt. Of de hulp bij een noodstop, de Front Collision Warning, of het Driver Attention Allert en nog zo veel meerโ€ฆ

Ontdek onze modellen

Tags:  
Hyundai KONA
Hyundai verhalen Uitgelichte berichten