Hyundai KONA EV: 470 km op één lading met de eerste volledig elektrische compacte SUV in Europa

Hyundai barst van de groene ambities, en daarbij speelt de nieuwe Kona Electric een zeer belangrijke rol. Net zoals de Hyundai Ioniq familie (Hybrid, Plug-in Hybrid en EV) en de Nexo waterstofauto. De Hyundai Kona Electric is de eerste volledig elektrische compacte SUV op de Europese markt.

De Hyundai Kona Electric combineert de sportieve, stoere looks van een SUV met de efficiency en het rijgemak van een volledig elektrische aandrijflijn. Daarbij is de interieurruimte zeer riant door het slim onderbrengen van het accupakket in de bodemsectie.

Expressieve vormgeving
Net als de ‘gewone’ Hyundai Kona met zijn zuinige en efficiënte benzinemotoren valt de Kona Electric op door zijn expressieve vormgeving. Typerend zijn het gesloten front en de dubbele koplampen met gescheiden led-dagrijlichten. Achteraan wordt dezelfde formule gehanteerd, en het geheel straalt ecologische kracht en een hoge functionaliteit uit.

2 versies, met een rijbereik tot 470 kilometer
De elektrische SUV is leverbaar met keuze uit twee accupakketten. Kies je voor de long-range batterij, dan is het elektrische rijbereik maar liefst 470 kilometer, en dat is zelfs de inschatting volgens de strengere en nieuwste WLTP-richtlijnen. Deze topversie heeft een accupakket van 64 kWh en wordt aangedreven door een 204 pk (150 kW) en 395 Nm sterke elektromotor. De basisversie van de Hyundai Kona Electric krijgt een 39,2 kWh groot accupakket en een 135 pk (99 kW) sterke elektromotor waardoor hij toch al uitpakt met een indrukwekkende actieradius van 300 kilometer (eveneens WLTP-richtlijnen). Ook hier bedraagt het koppel 395 Nm. Zowel de versie met 64 kWh als de versie met 39,2 kWh heeft een topsnelheid van 167 km/uur.

Geen transmissiepook
Het bedienen van de aandrijflijn verloopt via een innovatief shift-by-wire-systeem. Dankzij dit systeem is er geen fysieke verbinding met de aandrijflijn nodig. De transmissiepook ontbreekt, waardoor passagiers een nog groter gevoel van ruimte ervaren. Naast het shift-by-wire-systeem bevindt zich de knop van de elektronische parkeerrem. Kortom, de lay-out van de werkplek en de boordplank van de Kona EV verschilt dan ook grondig tegenover z’n broers met conventionele verbrandingsmotor.

Regeneratief remmen
Met hendels achter het stuurwiel regelt de bestuurder zelf de intensiteit van het regeneratieve remsysteem. Daarbij hoef je zelfs het rempedaal niet aan te raken, waardoor je enkel met het gaspedaal kan versnellen of remmen. Bij regeneratief remmen fungeert de elektromotor als een generator (dynamo) en wordt elektriciteit opwekt. Deze elektrische energie wordt opgeslagen in de batterijen en daarna gebruikt om de auto elektrisch aan te drijven. Het regeneratief remmen vergroot dus de actieradius van de Kona Electric.

Head-up display
Een head-up display maakt het mogelijk de rij-informatie direct in het zicht van de bestuurder te tonen waardoor hij zijn ogen niet van de weg hoeft te halen. De kijkhoek en de hoogte van de head-up display zijn met een druk op de knop aan te passen. Het display verdwijnt automatisch in het dashboard als de auto wordt uitgeschakeld of als de bestuurder de head-up display met een knop deactiveert.

Rijhulpsystemen
De head-up display geeft niet alleen informatie over snelheid, navigatiecommando’s, radiostation en de accustatus, maar ook over waarschuwingen van rijhulpsystemen, zoals Forward Collision-Avoidance Assist, Lane Keeping Assist, Blind Spot Collision Warning, Intelligent Speed Limit Warning en Driver Attention Warning. Ook qua veiligheid heeft Hyundai niets aan het toeval overgelaten.

De Kona EV wordt rond de zomer in de showrooms verwacht.

Hyundai KONA
Hyundai verhalen Uitgelichte berichten