Extreme kou deert Hyundai KONA Electric en NEXO niet

Voor veel elektrische auto’s is starten bij extreem lage temperaturen een flink probleem. Maar níet voor de Hyundai KONA Electric en waterstofauto Hyundai NEXO. Beide modellen blijken na uitvoerige tests in het ijskoude Lapland uitstekend bestand tegen temperaturen van wel van -35 °C. Benieuwd hoe dat eruit ziet? Bekijk de video.

Hyundai onderwierp de volledig elektrische SUV Hyundai KONA Electric en waterstofauto Hyundai NEXO aan extreme proeven op de testbaan in Arjeplog in Lapland (Zweden), op slechts een uur rijden van de Poolcirkel.

Starten van de auto
Extreme kou kan een negatieve invloed hebben op verschillende functies van elektrische voertuigen, zoals het starten van het voertuig. Ook hebben winterse omstandigheden invloed op o.a. de verwarming, de ventilatie en het rijbereik.

Om de brandstofcel van de Hyundai NEXO op te kunnen warmen bij extreme kou, ontwierpen de ingenieurs van Hyundai een nieuw onderdeel dat het mogelijk maakt de Hyundai NEXO te starten bij temperaturen van wel -30 ° C.

IJsvorming in de brandstofcel
Een andere technische uitdaging die moest worden overwonnen is ijsvorming in de brandstofcel wanneer de Hyundai NEXO is uitgeschakeld. Dit is een veelvoorkomend fenomeen bij auto’s met een brandstofcel.

Omdat water het enige bijproduct is van elektriciteitsopwekking door middel van waterstof, bestaat de mogelijkheid van bevriezing. De Hyundai NEXO maakt gebruik van een ingenieus blaassysteem (bevestigd aan de brandstofcel) dat het water uit alle systemen verwijdert voordat het kan bevriezen.

Efficiënter verwarmen
Een slim luchtinlaatsysteem op de Hyundai KONA Electric zorgt voor een nog betere regeling van de hoeveelheid lucht die in en uit het voertuig komt. Hierdoor kan de cabine nog efficiënter worden verwarmd en wordt de mate van verwarmen tijdens het rijden in de winter geminimaliseerd.

Wanneer de Hyundai KONA Electric is aangesloten op een laadpaal, kan hij worden voorverwarmd. Daarbij wordt elektriciteit van het net gebruikt. Berijders kunnen zodoende de cabine van hun KONA Electric voorverwarmen of -koelen voordat ze wegrijden.

Keuze uit twee accupakketten
De Hyundai KONA Electric is leverbaar met keuze uit twee verschillende accupakketten. De langeafstandsversie van de KONA Electric heeft een accu van 64 kWh (actieradius tot 482 km volgens WLTP-richtlijnen). De basisversie heeft een accu van 39.2 kWh (actieradius tot 312 km WLTP).

De Hyundai NEXO is specifiek voor rijden op waterstof ontworpen. De NEXO heeft een actieradius van 800 kilometer gemeten volgens de NEDC-testcyclus. Een volle tank is bereikt binnen 5 minuten.

Hyundai KONA
Hyundai verhalen Uitgelichte berichten