Dit is de high-performance Hyundai i30 N!

De veelbesproken en langverwachte nieuwe Hyundai i30 N is klaar om de strijd aan te gaan in de klasse van de ‘hot hatches’. De snelle vijfdeurs hatchback en eerste high-performancemodel van Hyundai in de N-reeks maakt nu al een spectaculaire indruk.

Uitgesproken sportief
De nieuwe Hyundai i30 N heeft de onmiskenbare uitstraling van een sportieve topversie. Hij is direct herkenbaar aan de agressief ontworpen voorzijde met grote luchtinlaten, de opvallende Cascade-grille en frontsplitter. Ook de zwarte zijskirts, de achterspoiler en de twee grote uitlaatpijpen maken direct duidelijk dat het een extra sportieve versie betreft.

Interieur
Ook het interieur is één en al ‘N’. De cockpit ademt een sportieve sfeer dankzij de stevige sportstoelen met geborduurd N-logo, de sportieve versnellingspook en het sportstuur met stevige grip en bedieningsknoppen om direct te schakelen tussen een comfortabele of extra sportieve rijmodus.

2.0 T-GDI
De nieuwe Hyundai i30 N bestaat in twee varianten, beide voorzien van een geheel nieuw ontwikkelde 2.0 T-GDI turbomotor. Behalve de standaardversie met 184 kW (250 pk) is er ook een Performance-versie met 202 kW (275 pk). Beide vermogensvarianten leveren een maximumkoppel van 353 Nm. De i30 N accelereert in 6,4 seconden van 0-100 km/u, terwijl de Performance-versie diezelfde sprint in slechts 6,1 seconden voltooit. De topsnelheid is in beide gevallen begrensd op 250 km/u.

BPM, geen RPM
Hyundai heeft een bijzondere filosofie toegepast op de nieuwste snelle i30. Bij de i30 N draait het niet op RPM (toeren per minuut) maar wel om BPM of Beats per minute. De i30 N is met andere woorden gebouwd om maximaal rijplezier te bieden bij dagelijks gebruik én op het circuit. Hyundai claimt dan ook dat elke i30 N die van de band rolt, zonder aanpassingen zo het circuit op kan.

Met dank aan Thierry Neuville en Albert Biermann
Om je hart sneller te doen slaan bij elke seconde dat je achter het stuur zit, werd de i30 N afgesteld om optimale sensaties te ervaren. Voor de afstelling was dan ook niemand minder dan Albert Biermann verantwoordelijk (ex baas BMW M divisie), dus rijplezier is gegarandeerd. Ook onze landgenoot en WRC piloot Thierry Neuville was mee betrokken bij de finale afstelling.

Voor optimale prestaties is de i30 N voorzien van een extra sportief onderstel met een speciaal afgestelde stuurinrichting en elektronisch aangestuurde dempers die zich aanpassen aan de gekozen rijstand. Kopers kunnen ook rekenen op Launch Control om maximaal te kunnen accelereren vanuit stilstand. De motor geeft in de Sport+ stand automatisch tussengas om soepeler terug te schakelen tijdens sportief rijden en voor een nog intensere rijervaring wordt het motorgeluid versterkt via een speaker in het interieur.

i30 N Performance
De Performance-versie van de Hyundai i30 N levert niet alleen extra vermogen, maar is ook voorzien van 19-inch wielen (i.p.v. 18-inch), Pirelli P-Zero-banden, rode N-remklauwen, grotere remschijven en het Electronic Limited Slip Differential (E-LSD). Tevens is hij 4 mm lager dan de standaard i30 N (8 mm t.o.v. reguliere Hyundai i30) en als kers op de taart is het uitlaatsysteem voorzien van een Variable Exhaust Valve System. Hiermee kan de bestuurder het uitlaatgeluid harder of zachter laten klinken dankzij de ingebouwde kleppen.

Riante uitrusting
Zoals het hoort bij een sportieve topversie is de i30 N voorzien van een riante uitrusting, met onder meer een uitgebreide reeks veiligheidsvoorzieningen, optimale connectiviteit via het uitgebreide multimediasysteem met navigatie, Apple CarPlay, Android Auto, zeven jaar gratis LIVE Services met real-time verkeersinformatie en een draadloze telefoonlader!

En wat te denken van de keuze uit de rijmodi Eco, Normal, Sport, N en N Custom. De motor, de dempers, de ESC, het E-LSD, het motorgeluid, de besturing en de mate van automatisch tussengas bij terugschakelen veranderen op basis van de gekozen rijmodus en dus kan de bestuurder op ieder gewenst moment het rijkarakter van de i30 N bepalen.

Wanneer te koop?
De marktintroductie van de sportieve Hyundai i30 N volgt op het autosalon van Brussel in Januari. Welke versies precies leverbaar zullen zijn, wordt later bepaald.

 

Hyundai KONA
Hyundai verhalen Uitgelichte berichten