Mijn inspiratiebron? De vleugel van een vliegtuig!

Michel Glenisson (33), Creative Interior Design Manager bij Hyundai, is een van de bedenkers van het design van de nieuwe Hyundai i30. Hij maakt deel uit van een team van jonge ontwerpers onder leiding van onze beroemde landgenoot Luc Donckerwolke, designchef bij Hyundai.

De Parijzenaar vertrok na zijn studie in 2006 naar Duitsland en werkt inmiddels negen jaar bij het Hyundai Motor European Design Center.

Michel, hoe werd je een autodesigner?
‘Van kleins af aan ben ik gek op tekenen, sculpturen, kortom: dingen creëren. Daarom koos ik voor een designstudie in Parijs. Hier ontdekte ik dat auto’s enorm complex en uitdagend zijn om te tekenen en dat het fantastisch is wanneer die moeite wordt beloond. Ik bedoel, in geen enkele designtak krijg je de kans om zoiets groots te ontwerpen dat ook nog eens in zulke grote aantallen wordt geproduceerd. Mijn specialisatie is interieurdesign. Ik vind het fascinerend om van allerlei elementen een samenhangend, praktisch en mooi ‘sculptuur’ te maken.’

Wat vind jij de hoogtepunten van het nieuwe interieurontwerp?
‘Het dashboard is het middelpunt van het interieur van de nieuwe generatie Hyundai i30. We maakten ’m licht gebogen, waardoor er een slank dashboard ontstaat dat juist de breedte van de auto benadrukt. Het instrumentenpaneel en de luchtventilatoren zijn naadloos geïntegreerd, met daarboven de zwevende touchscreen. Deze elementen zorgen voor een ruimtelijk en sportief gevoel in de nieuwe generatie Hyundai i30. Uniek in dit segment.’

Kun je uitleggen voor welke benadering je hebt gekozen bij het ontwerpen van het interieur van de nieuwe Hyundai i30?
‘We wilden af van de verticale lijnen die dominant aanwezig zijn op het dashboard van de Hyundai i30 en gingen bij deze nieuwe auto voor een horizontale lay-out. Vorm volgt functie, er waren praktische redenen om dit te doen. We wilden de functionaliteit, human interface en ergonomie van de Hyundai i30 verbeteren. Tegelijkertijd moest het interieur ook een fris en een rechtdoorzee – maar toch opvallend – uiterlijk krijgen.’

Waar haal je je inspiratie vandaan?
‘Mijn inspiratiebron was de vleugel van een vliegtuig. Het hele dashboard lijkt op een vliegtuig als je ‘’m van voren bekijkt. Het geheel oogt dynamisch en licht, met het lange stuk dat de luchtventilatoren en het instrumentencluster met elkaar verbindt.’

Hoe maak je een interieur aantrekkelijk en ergonomisch voor een brede doelgroep?
‘Voor ons was het erg belangrijk dat mensen zich direct thuis voelen in de auto en gelijk doorhebben wat waarvoor dient. We hebben veel aandacht besteed aan de plaatsing van alle componenten en de juiste ergonomie. Daarom is de zwevende touchscreen bijvoorbeeld op gelijke hoogte gezet met het instrumentencluster. Daaronder zijn alle knoppen voor de airconditioning gesitueerd. Ook de knoppen voor deuren en ramen zijn geclusterd. De nieuwe generatie Hyundai i30 is echt gemaakt om een brede doelgroep aan te spreken.’

Hyundai KONA
Hyundai verhalen Uitgelichte berichten