Hyundai herdefinieert elektrische mobiliteit

IONIQ 5

Hyundai Motor Company lanceerde vandaag in wereldpremière de middelgrote CUV IONIQ 5 tijdens een virtueel evenement. Als eerste model van het IONIQ-merk van Hyundai, specifiek voor elektrische voertuigen met batterij (BEV), is IONIQ 5 de nieuwe benchmark die de levensstijl van de elektrische mobiliteit herdefinieert met duurzame en vernieuwende eigenschappen.

IONIQ 5 wordt gebouwd op de specifieke BEV-architectuur van Hyundai Motor Group, dat de naam Electric-Global Modular Platform (E-GMP) draagt. Hierdoor kan IONIQ 5 uitpakken met unieke proporties op een uitgestrekte wielbasis, een innovatief interieurdesign met milieuvriendelijke materialen op heel wat oppervlakken, stevige prestaties gekoppeld aan ultrasnel laden en een Vehicle-to-Load functie, en best-in-class connectiviteit en rijhulpmiddelen die de levensstijl van de elektrische mobiliteit nog beter en veiliger maken.

Nieuw tijdperk voor EV-design

Het progressieve design van IONIQ 5 staat voor een breuk met vroegere designregels, en verkent de nieuwe designvrijheid die een specifiek EV-platform met zich meebrengt. Geïnspireerd door de gedurfde inborst van de Hyundai Pony, de eerste productiewagen van het merk, onderstreept IONIQ 5 Hyundai’s 45-jarige tocht, met een rode draad van het verleden naar het heden en de toekomst. Hij herdefinieert tijdloos design, een thema dat verder uitgebreid zal worden naarmate het IONIQ-gamma groeit.

Het unieke koetswerkdesign wordt gekenmerkt door een op de Pony geïnspireerd profiel over een 3,000 mm lange wielbasis, één van de langste in de EV-industrie. Deze genereuze wielbasis vroeg om een gesofisticeerde aanpak om een uitgerekte look te vermijden, en deze nieuwe proporties te vertalen naar een hedendaagse EV-typologie.

Krachtige elektrische aandrijfconfiguraties

IONIQ 5 is beschikbaar met een gamma elektrische aandrijfconfiguraties om te voldoen aan de mobiliteitsnoden van elke klant, zonder compromissen op het vlak van prestaties. Klanten krijgen de keuze uit twee batterijpacks, 58 kWh of 72,6 kWh, en twee lay-outs voor de elektromotoren, met ofwel een enkele motor achteraan ofwel zowel voor- als achteraan een motor. Alle configuraties bieden een uitstekend rijbereik en een topsnelheid van 185 km/u.

Ultrasnel laden en een innovatieve Vehicle-to-Load (V2L) functie

Het E-GMP van IONIQ 5 ondersteunt zowel 400 V als 800 V laadinfrastructuur. Het platform biedt standaard 800 V laadmogelijkheid, naast 400 V laden, zonder de nood aan bijkomende componenten of adapters. Het meervoudig laadsysteem is de eerste gepatenteerde technologie die de motor en inverter gebruikt om 400 V te boosten tot 800 V voor een stabiele laadcompatibiliteit.

Met een 350kW lader kan IONIQ 5 aan hoge snelheid laden van 10 procent tot 80 procent in amper 18 minuten. Gebruikers van IONIQ 5 moeten maar vijf minuten laden voor 100 km rijbereik, gemeten volgens de Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP).

IONIQ 5 ondersteunt ook een duurzame levensstijl rond elektrische mobiliteit met zijn innovatieve V2L functie, die klanten toelaat om eender welk elektrisch toestel, zoals fietsen, scooters of kampeermateriaal, te laden. De V2L-functie kan 3.6 kW vermogen leveren. De V2L-aanluiting bevindt zich onder de tweede zetelrij en kan geactiveerd worden wanneer het voertuig aan staat. Een ander aansluitpunt bevindt zich in de laadpoort aan de buitenkant van het voertuig. De aansluiting aan de buitenkant levert zelfs vermogen wanneer het voertuig uitgeschakeld is.

IONIQ 5 zal beschikbaar zijn tegen de zomer van 2021.

Tags:  
Hyundai KONA
Hyundai verhalen Uitgelichte berichten