449 km autonomie met een Kona Electric?

“Hij kan véél meer!”, zegt Serguei. En hij kan het weten!

449 km. Dat is het officiële WLTP-autonomiecijfer voor de Hyundai Kona Electric, met de 64 kWh-batterij. In de pers kreeg de elektrische Kona al vaak lof voor dat knappe rijbereik, dat bovendien in echte rijomstandigheden ook best haalbaar blijkt. Maar toen ontmoetten we Serguei Mardirosian. De Gentse taxibestuurder contacteerde ons om te zeggen dat van die rijbereik-inschatting niet veel klopt. Hij heeft een heel andere ervaring met zijn Kona Electric, en die is niet wat je zou verwachten… zo licht hij ons graag toe tijdens een vraaggesprek.

Serguei, kan je jezelf kort voorstellen, en vertellen hoe je de eigenaar geworden bent van een Kona Electric om je beroep mee uit te oefenen?

Ik rij al meer dan vijf jaar in Gent met een taxi. Altijd al koos ik voor Hyundai, eerst een i30 Wagon met dieselmotor, dan een Ioniq Hybrid die mijn zoon vandaag gebruikt, maar toen kwam de Kona Electric op de markt. Toen ik hem van naderbij inspecteerde bij AGS in Gent, en ik een vergunning van Stad Gent kon bemachtigen om met een 100% elektrische taxi aan de slag te gaan, besloot ik dat het tijd was om in de toekomst te stappen.

Dat lijkt voor veel mensen misschien geen voor de hand liggende keuze: elektrisch rijden als taxibestuurder. Hoeveel kilometer rij je jaarlijks bijvoorbeeld?

Per jaar loopt mijn totaal aantal kilometers al snel op richting 50.000. Ik heb de Kona Electric nu bijna 10 maanden, en er staan al zowat 43.000 km op de teller. In alle bescheidenheid kan ik mezelf dus al wel een ervaren elektrische chauffeur noemen.

 

En precies daarom contacteerde je ons, want je hebt dus al meermaals ondervonden dat ons opgegeven rijbereik-cijfer van 449 km niet klopt?

Precies ja! Niet alleen jullie officiële cijfer overigens, maar ik lees in de pers ook zo vaak dat ‘elektrische auto’s niet de opgegeven autonomie halen’. En elke keer denk ik: “dat ze dan eens wat vaker mijn taxi nemen”. (lacht) Helemaal in het begin haalde ik met de Kona Electric inderdaad die 400-tal kilometer. Maar gaandeweg begon ik helemaal te snappen hoe je zo’n elektrische auto optimaal kan benutten en besturen. Anticiperend en vlot rijden, veel energie recupereren door op de motor te remmen, enzovoort. Na elke laadbeurt zag ik het rijbereik stijgen, en tegenwoordig haal ik al heel regelmatig 500 kilometer en meer. En één keertje zag ik na het laden zelfs 608 km op het dashboard verschijnen! Zeshonderd en acht! Eerlijk, volgens mij is die 449 van jullie veel te pessimistisch ingeschat.

Die volledige autonomie rij je natuurlijk nooit helemaal in één keer op?

Klopt. Ik rij wel eens 450 km of iets meer zonder te laden, maar in de regel laad ik de auto telkens op wanneer ik de kans krijg. In een auto met benzine- of dieselmotor rij je natuurlijk ook nooit tot de tank volledig leeg is. En in mijn job is het bovendien belangrijk dat je auto altijd voor zoveel mogelijk opdrachten klaar staat. Bij elke pauze overdag, en ’s nachts bij me thuis, staat de auto dan ook te laden, zodat ik altijd over zoveel mogelijk rijbereik beschik. Eigenlijk is dat “zo vaak mogelijk laden” de enige praktische aanpassing die ik voor mezelf heb moeten maken bij de overstap naar een elektrische taxi.

Merk je verder dan geen enkel verschil met je vorige taxi’s?

Natuurlijk wel, en het belangrijkste verschil is voor mij zonder enige twijfel het kostenplaatje. Voor iemand zoals ik die veel kilometers afmaalt en dus ook vaak voor een onderhoud bij de garage langs gaat, is het totale kostenplaatje van een elektrische auto gewoon véél voordeliger. Geen ingewikkelde toestanden met filters en olie meer, maar gewoon een check-up en klaar. En omdat elektriciteit ‘tanken’ ook nog eens goedkoper is dan benzine of diesel, komt de totale kilometerkostprijs voor mij een heel stuk gunstiger uit! Dat zouden meer mensen moeten weten.

Vind je dan dat niet genoeg mensen de voordelen van elektrisch rijden kennen?

Ik merk aan de reacties van mijn klanten, die vaak nog verbaasd zijn, dat elektrisch rijden in het algemeen nog niet écht goed gekend is. Ze stellen me nogal wat vragen, maar vooral ook: ze zijn wel altijd heel aangenaam verrast door de stilte, het comfort en de prestaties van de Kona Electric. Ik ben er echt van overtuigd dat meer mensen zo’n auto zouden moeten proberen. Ze kunnen hun vooroordelen over elektrisch rijden dan meteen opbergen.

Wil je nog iets zien veranderen aan de Kona Electric om hem nog beter te maken?

Ach, we kunnen blijven vragen naar nóg meer autonomie, maar eerlijk: op de echt extreem uitzonderlijk lange ritten na, kan ik mijn werk zonder enig probleem uitvoeren met het soort rijbereik dat mijn Kona Electric biedt. Zelfs klanten die van Gent naar de luchthaven van Charleroi willen, kan ik moeiteloos bedienen. Maar waar ons land écht dringend nood aan heeft, zijn extra snellaadpunten. Het valt me op dat ik al vaker andere elektrische auto’s tegenkom dan vroeger, maar het aantal laadpalen groeit gewoon niet snel genoeg mee. Daar zit voor mij nog een niet benutte kans voor een echte doorbraak van deze wonderlijke manier van rijden.

Dankjewel Serguei, en nog veel interessante kilometers gewenst met je uitzonderlijke taxi!

Serguei Mardirosian bestelde zijn Kona Electric bij Hyundai AGS in Gent. En daar is hij verre van een uitzondering. “We zitten in onze groep alleen nu al snel aan een honderdtal verkochte elektrische auto’s”, vertelt Mattias Devlieger van AGS. “De interesse blijft groeien, niet alleen bij professionals zoals Serguei, maar ook bij particulieren.”

Tags:   ,
Hyundai KONA
Hyundai verhalen Uitgelichte berichten